Kalix Motorveteraner
Hem Aktiviteter Brevstället KMV Historia favoritlänkar


 

2012-02-20

Man vill ju påskynda våren;).

Skottat fram bilar=).

 

foto2779

 

foto2781

 

foto2793

 

foto2796

 

foto2797

 

foto2806

 

2011-09-19

Idag har jag varit på premiärturen efter ca 21 års vila. 1956 årsmodell.

Tack Martti för att du styrde upp så att projekt motorrenovering blev klar och att den numer puttrar på.=).

 

foto2363

 

2011-09-09

 

Så här i slutet på säsongen så har man fyndat en st weber förgasare, korsinsug, vevaxel varvräknare till Rally 4:an och ett campingbord. tältet har man fixat redan tidigare så nu är man redo för 2012 ;).

 

idag 010

 

förgasaren blir ett vinterprojekt;).

 

today 004

 

today 005

 

today 007

 

2011-08-12

 

Mini projektet går frammåt=). detaljer kvar... och besiktning... vi bör se den sommaren 2012 på våra träffar;)

 

foto2311

 

foto2312

 

foto2313

 

foto2314

 

 

Fredag 4:e mars

Artikel i Kuriren.

 

KALIX MOTORVETERANER

 

Många nya medlemmar slöt upp när kalix Motorveteraner höll årsmöte.

Det händer alltid mycket kring KMV, dock var 2010 ett mellanår aktivitetsmässigt. årsmötet antog en diger verksamhetsplan innefattande flera familjeaktiviteter, kulturcaféer tillsammans med ABF för kommunens äldre, sammarbete med ett antal intresseorganissationer samt stor utställning och kulturyttring på motorhistoriska dagen den 6 juni.

Årsmötet fastslog också att stor del i KMV:s publika framgång beror på samhälls engagemanget och att föreningen aktivt söker samarbete med andra kultur- och intresseorganissationer samt har en mycket väl fungerande hemsida som ständigt uppdateras.

Styrelsens sammansättning: Ordförande Carl-Otto Gählman, sekreterare Margaretha Skott, kassör Daniel Särkijärvi, Ledamöter Lars-Joel Skott, Gunnar Kerttu, Per-Erik Sångberg och Martti Räisänen, Suppleanter Kurt Granström och Dan Stenberg, revisor Staffan Bergdahl, webansvarig Johan Söderholm.

 

 

 

 

 

2011-02-12

 

Mycket snö bli´re;).

 

foto1192

 

foto1193

 

foto1195

 

foto1194

 

foto1196

 

dax och gräva fram pärlorna?... jo denna iallafall då den ska flyttas från Haparanda till Kalix;).

 

2011-02-08

 

foto1173

 

foto1172

 

Årsmötet var vårat största möte hitills och jag fick ihop antalet till hela 16 stycken.

 

Många aktiviteter bli´re!

 

2011-03-13 Familjeutflykt med middag, Wärdshuset Polcirkeln

 

2011-04-17 Retro-loppis, Sangis folkets hus.

 

2011-05-21 "Dead road meet"

 

2011-05-25 Kultur-café Kristallgården.

 

2011-06-06 Veteranfordonsträff utställning wärdshuset Polcirkeln

 

2011-06-11--2011-06-12 Familjeutflykt till Uleåborg veteranmarknad/ Utställning.

 

2011-06-18 Fiskarbyrundan retro "moppe" rally.

 

2011-06-27  Veteranfordonsträff fiskemuseet

 

2011-07-11 Veteranfordonsträff fiskemuseet

 

2011-07-25 Veteranfordonsträff fiskemuseet

 

2011-08-08 Veteranfordonsträff fiskemuseet

 

med mer med mer;)

 

 

2011-02-07

 

Mini projektet pågår även vintertid.

 

Mycket roligt att se framgångarna på den=). kanske...eller vi hoppas vi får se den på vägarna till sommaren.

 

foto1165

 

foto1161

 

foto1164

 

foto1163

 

foto1162

 

2011-01-31

 

Januaris sista dag 2011 äras med ett inlägg från en kompis i Haparanda som hade turen att fynda en Volvo 164. han har haft en sån här för X antal år sedan och den förra var

guldfärgad och givetvis ville han ha denna också i samma färg.

 

När han hämtade bilen så var den totalt nerplockad så nu arbetar han med att plocka ihop denna "164 bitars puzzel" för brinnande livet och Vi på KMV hoppas på att se det färdiga resultatet på kommande träffar.

 

volvo_164_010[1]

 

volvo_164_012[1]

 

volvo_164_013[1]

 

.....

 

Igår bilade jag och en kompis ner till Umeå för att hämta en bil till hans syrra...ingen veteranare dock... men när vi skulle lasta in tillbehören i bilen från ägarens garage...när garagedörrarna öppnades så... stod en gammal T-ford där... i toppskick...givetvis tappade man hakan...och väl i bilen påväg hem så svor man över att man inte fotade den bilen så man hade kunnat lägga in den här...tyypist...men så är det.

 

Dagens fynd på tradera är ett rattnav till min rally ratt som givet kommer att installeras i min Rally 4:a... och då började funderingarna om att kanske man skulle ta och skrämma upp motorn lite... inte mycket men till och börja med ett 2" avgassystem och en dubbelportad weber 36/36... avgassystemet kommer att byggas av en kompis i Haparanda och Förgasarn...jo den är fortfarande på önskelistan. men förhoppningen är att ha ordnat detta till sommmaren. är det någon som har en liggandes så hör gärna av er till info@kalixmv.se

 

Önskar eder alla ett gott slut på Januari 2011.

 

2011-01-20

 

Snön bara vräker ner och inte kan man ju låta Saabarna ligga under för djupa snömassor;).

 

-10 grader idag och ledig då passar man på att vårda lite saabar;).

 

foto1095

 

foto1097

 

foto1096

 

foto1099

 

 

foto1098

 

foto1100

 

foto1101

 

foto1103

 

foto1104

 

foto1105

 

 

2010-11-30

 

 

 

Hej


Här kommer en tidig jul hälning i förSKOTT bättre än i efterSKOTT och definitivt bättre än ryggSKOTT eller stenSKOTT

ha det så bra
 
mvh lars-joel SKOTTl

 

getattachment[1]

 

p1010294[1]

 

p1010298[1]

 

2010-10-13

 

Grannen har ett projekt som han har köpt för ca 10 år sedan...kanske mer...

En mini pickis=). det ska bli spännande att se det slutliga resultatet=).

 

Många timmar är nedlagd och säkert en hel del pengar.

Jag har bett ägaren om mer bilder och lite mer detaljer om projektet...men det kommer säkert så småningom. detta projekt visades upp på Sangisdagen detta år=) och man kommer att kunna se detta projekt på ett av våra kommande träffar=).

 

dsc00530

 

dsc00528

 

dsc00529

 

dsc00502

 

dsc00503

 

dsc00504

 

chaizer 001

 

chaizer 002

 

chaizer 003

 

foto0439    foto0440

 

 

 

2010-09-15

 

Sitter och tittar igenom lite bilder och hittar denna pärla... denna har setts i Sangis 2008 men är nu mer i södra Sverige...om jag inte minns helt fel.

 

robert 004

 

Denna bild är också från bild arkivet. sovrumsbelysning ala Saab;), finns i min ägo;)

 

saab 900 t16 025

 

2008 vid ett besök i Långforsen så hade Mustang klubbern träff och här kommer ett urval bilder därifrån;).

 

20080517 002

 

20080517 003

 

20080517 005

 

LosDEMENTITOS svängde förbi i Sangis;).

 

dsc00133

 

dsc00134

 

dsc00135

 

dsc00136

 

dsc00137

 

dsc00138

 

Veteranutställning som jag besökte 2009 i Kalix.

 

moppe2 018

 

dsc01067

 

dsc01068

 

dsc01069

 

dsc01070

 

dsc01071

 

dsc01072

 

dsc01073

 

moppe2 017

 

 

2010-09-09

 

Jag var påväg en morgon till arbetet och trodde jag såg i syne... men det var verkligt;).

Jag såg en röd V4:a i toppskick med en husvagn i släptåg och Saab älskare som man är så njöt man av mötet...även om det var en kort stund;). när ekipaget hade passerat så kom man på sig...VARFÖR!!! tog jag inte fram kameran... nåja man får inte alltid som man vill;).

 

Projekt Saab 95 1976 årsmodell är igång=). stötdämpare är bytt och det är ju alltid något;).

 

Önskar er alla en fortsatt bra dag!

 

2010-09-01

 

Ja idag skiner solen... i Sangis iallafall;).

Igår förde jag en av mina Saabar mot sista vilan..."Skroten"... givetvis efter att ja strippat den på delar;).

Klockan är 07.52 och man undrar när man kan dra igång med att mecka med mina projekt;).

Byte av stötdämpare + fjädrar i Saab 95, 1976 års modell, kika lite på förgasar inställningar... med mera med mera;).

 

dsc01303foto0670

foto0669

 

 

2010-08-31

 

hittade denna annons på blocket.se;)

 

Vauxhall rally-replika -65

Insänd 30 augusti 20:17. .

Klicka för att se nästa bild

 

 

Pris: 5 500:- Modellår: 60-tal, info    
Tillverkningsår: 1965    

Hjälp mig att rensa gården från en gammal veteranbil, en Vauxhall Viva från -65. Bilen står på mig så jag kan sälja den trots min makes ljudliga protester. Vivan är faktiskt i mycket gott skick (absolut ingen rost, renoverade bromsar m.m). Viss tidtypisk rallyutrustning (kartläsarlampa, taksökare, Recaro-stol, 2" avgassystem, batteriet flyttat till skuffen, lättad från all onödig inredning....) ingår. Besiktigad t.o.m 2011-03. Om man nu skall tala om bilens meriter så är den vid ett par tillfällen varit omskriven i Klassiker där den också gått som reportagebil i nr 5/2009.

Extrauppgifter
Märke: Vauxhall Drivhjul: Tvåhjulsdriven Färg: Mörkröd
Modell: - Hästkrafter: - Motorstorlek: -
Biltyp: Yrkesfordon CO2-utsläpp: - I trafik: 1966-02-14

Källa: Carfax

 

2010-08-24

 

Då jag skaffade mig körkort för bil för en sisådär 16 år sedan så sa jag att jag ALDRIG!!! Vill ha en Saab och nu är jag inne på nr 8.. Eller var det nr 7…???.

Mitt första Saabminne var när jag var en sisådär 6 år gammal…tror jag… då jag och min bäste vän åkte i hans föräldrars gula Saab V4:a;). Men mitt stora saab intresse kom långt senare. För x antal år sedan så besökte jag en kompis i Luleå och de tyckte att jag skulle köpa deras Saab V4:a från 1974, och då jag inte var intresserad av Saab överhuvudtaget så sa jag först nej…men efter några samtal vid senare tillfälle lyckades de övertala mig att köpa den, alltså min första Saab blev en V4:a

 

 ham 6.

 

Eftersom den var nybesiktad så hade jag på mig två år att lära känna bilens begränsningar så passade jag på att använda den till och från arbetet och först så blev jag påkörd av en älg

 

 påkörd av älg 005    påkörd av älg 011    påkörd av älg 008  

 

som gick hyffsat bra... jag fick en buckla i taket av käken på älgen och en större buckla i framskärmen… sedan hade jag bilen parkerad inne i Kalix en kväll och några ungdommar tyckte att min bil passade bra som hopp… så denna ungdom sprang upp på bilen bakifrån upp på taket och hoppade ner på huven…=(… sedan så rasade motorn

 

 

saab 900 t16 001saab 900 t16 007

 

…ja de va ingen trevlig Saabupplevelse men skam den som ger sig;). Jag utrustade V4:an

 med nya skärmar

 

 dsc00213

 

 fixade bucklan i taket, renoverade motorn och sminkade upp den med lite sprayfärg och klistermärken och enligt min synvinkel så blev den riktigt fin;). Nu går den riktigt bra om jag får tycka det själv;) som en riktig rallybil=).

 

foto0358

 

Under tiden så rullade det fler saabar in på min gård;). Saab nr 2 blev en V4:a från 1979

 

 dsc01155

 

, nr 3 Saab 95 från 1975

 

 fda 2,

 

saab nr 4 saab 95 från 1976

 

 dsc01303

 

 nr 5 Saab 900 turbo från 1985

 

 saab 900 t16 008,

 

nr 6 Saab 900i från 1986

 

 dsc00196,

 

nr 7 Saab 900 turbo från 1984

 

 dsc01564,

 

 ja nr 8 blev det,

 

 foto0574

 

men den är inte min men den står på min gård för jag ska hjälpa till och kolla om det går att få ordning på den;).

Saab nr 3 håller jag på att skrota, Saab nr 7 har jag skrotat Saab nr 6 har jag sålt och blivit erbjuden att köpa tillbaka;) men det tänker jag inte göra just nu…tror att jag klarar med de jag har;). Och nr 2 planerar jag att sälja;).

 

hej hopp

 

 

2010-08-13

 

l-j scott  l-j scott2

 

l-j scott3  l-j scott4


Här kommer roliga å fina bilder på min monark m77 från 1952, den har en 3växlad jb 150cc motor på 6hk
det var 2003 som jag bestämde mig för att jag skulle köpa en veteranmotorcykel. å satte ut en prylannons att jag ville köpa en. fick bla ett svar från en i sandnäs mellan luleå boden på södra sidan om älven. att han hade en gammal monark m77. jag å brorsan for samma dag å titta på den å det blev affär. så det är min första veteranmotorcykel jag köpte, det var den27juni 2003. å sen dess har det blivit flera. redan den 3 juli samma år var jag till dirivara utanför ängesån å hämta 3st motorcyklar, renoverings objekt som vi plocka ihop till en husqvarna mod 227 120cc från 1950, behövde bara köpa ett nytt sadelgummi å andra gummidetaljer å en förgasare . å den kör jag med ännu.bifogar bilder
 
roligaste minnet med monarken är när jag var ute på metträsket å fiska med den. tyvärr ville inte fisken vara med på kortet
med husqvarnan är det bestående minnet när vi hämta dom tanten å jag det spöregna när vi lasta å spände fast dom. tre motorcyklar tar ju tid att lasta. men när vi var nästan hemma titta solen fram. contentan av detta är att köper man tre motorcyklar så blir det en bra dag
 
mvh lars-joel
 
ps motorcyklar blir fina julkort Ds

 

2010-08-10

 

bsa 1  bsa 2  bsa

 

Allt började med att min bror hittade bsan på blocket i Åkersberga.

Vi hade funderat på en sidovagnsmotorcykel i flera år, efter ett telefonsamtal med säljaren kom vi fram till att det var en seriös säljare å bad han skicka fler bilder. 

Vi fick tio bilder via mail å bestämde oss för att köpa den tillsammans.

Vi köpte den i slutet av april 2010 men hämta den  den 23juni.

Jag tyckte vi skulle åka ner med bil å hämta den. men brorsan ville att vi skulle köra hem den, jag var inte svår att övertala.

Klart den häftigaste motorcykeltur jag gjort.

Vi flög ner till arlanda där säljaren väntade med motorcykeln. efter en kopp kaffe startade vi hemåt.

Vi körde upp till ljusdal där vi övernattade hos en kompis.

Dagen efter körde vi till östersund och tog e45:an upp till arvidsjaur sen till boden där vi övernattade.

Tredje dagen dom sista 12 milen hem till garaget, en tur på ca 120mil, brorsan körde å jag åkte i sidovagnen.

motorcykeln gick som en klocka misstände en gång i en backe då den hostade till en gång.

 

Ett roligt minne under resan var när vi fick slut bensin utanför Östersund.

Vi ser en bensinmack på andra sidan vägen några hundra meter bort. fint tänkte vi å jag promenerade dit, men tyvärr en obemannad station å inget att ta bensinen i. var in på en viltmarksbutik och en max restaurang men dom hade ingen flaska eller nått att ta bensin i, fick syn på en jula skylt några hundra meter bort, fint tänkte jag dom säljer ju bensindunkar(i Luleå) men inte Östersund.

Det slutade med att jag köpte en 5-liters plasthink med spillkant, gick sedan tillbaka till macken å börja tanka bensin i hinken, då ser jag en bilist som tankar sin bil stå å stirra på mig. synd man inte fick hans min på ett kort den var obetalbar. så jag förklara åt han att jag inte var galen utan fått soppatorsk på motorcykeln å inte hade nån reservdunk. han såg genast lugnare ut, jag tog ett kort på motorcykeln å hinken,

att vi tog oss till en mack som minne.

 

Motorcykeln är en bsa 10 golden flash 650cc från 1954 med sidovagn, har 2 cylinder fyrtakt ohv motor på 35hk/5750v och är 4 växlad tankrymd 18 liter, det har funnits endast 7 st inregistrerade golden flash med karosserikod för sidovagn inregistrerade i Sverige, och vi har den enda av 1954 års modell

 

//Lars-Joel Scott

 

 

2010-08-09

 

foto0624

 

Den här rubinen köpte jag, från Pajala, i november 1999, det är en VOLVO 144 som är tagen i bruk i maj 1968.
Den har fått slita som bruksbil för mig fram till sommaren 2006 då min förstfödde kom till världen, då behövdes en bil med bilbälten för fler än två personer.
Denna bil har introducerat svensk musik, i vårat grannland finland, i form av Eddie Meduzas låt VOLVO, under midsommarfiranden i stugor, släkttillställningar, eller helt vanliga suparesor, mången drinkad finne har skrålat med i texten "jag vill ha en VOLVO, och sen så blir jag bäst i hela staaaan!".
Dekaltrimma finns det visst nåt som kallas, och mycket småprylar som tidsskrifter, leksaker, takräcken, picknickprylar, skivspelare och musik är ju också roligt att piffa upp bilatmosfären med. Låter bilen krassligt maskinellt så får man väl höja volymen på stereon.

/Daniel Särkijärvi


 

foto0589    foto0587    foto0588

 

När man åker på veteranfordons träffar så är det inte helt fel att glida in med en polis mc på hatthyllan för att visa att den fungerar alldeles utmärkt med remdrift;).

märket är okänt och samma med årsmodellen, kanske ägaren vet...han sitter nog inne med en del info om denna. renoverad... jajjamensan;)...eller ja jo... sadeln är omklädd;).

 

-STOP! show me some id;)

 

Ha de!

 

 

 

 

2010-08-05

 

foto0249

 

 

Dagen till ära vill jag skriva lite om detta fynd som gjorts av en vän till mig.

 

Märket är NV och det är en 125 cc från 1949.

Historien berättas av mig som hört den för ett tag och detta innebär att all fakta inte kanske stämmer till fullo men...jag berättar som jag kommer ihåg den och det får duga;).

 

Till att börja med kan det vara bra att veta att när dessa motorcyklar levererades så kom de i kartong och man fick bygga ihop den.

 

Året var 1974 när 3 stycken snickare fick uppdraget att riva en lagerlokal och ägaren lovade snickarna att de fick behålla det som fanns i lokalen om de ville.

Snickarna tyckte att de skulle kolla igenom lokalen innan de skulle börja riva och till deras förvåning hittade de längst in i lokalen lämpligtvis 3 stycken kartonger innehållande 3 stycken motorcyklar.

Enligt det det jag hört så är denna NV enda som är kvar... kan vara fel... men det är vad jag hört.

1974 kördes denna MC kanske 100 mil och sedan blev den ståendes i ett förråd fram till 2002 då ägarens son ville besikta den,

de stötte på problem då det ej fanns några uppgifter om den och lyckligt vis var lokalägaren vid liv och 2002 hade han fyllt 90 år, han skrev ett intyg som räckte för att registrera MC:n och den kunde besiktas.

Denna enligt mig en klenod visades upp på Sangisdagen 2010.07.10.

 

Over and out.

 

 

 

 

Copyright 2009 Kalix Motorveteraner